Arild Rosenkrantz – kunstner, kosmopolit, vismand
Udstillingen kan ses efter aftale med Sys Ehlers, sysehlers@privat.dk

På Rosenholm Slot har årets første måneder stået i renoveringens tegn. De udstillingsrum, der i flere år har dannet rammen for særudstillinger om Arild Rosenkrantz, har gennemgået en totalrenovering. Med generøs støtte fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond er et stort ønske om at istandsætte de historiske rum nu endelig gået i opfyldelse.

Arild Rosenkrantz var en videbegærlig mand, og han afsøgte alle livets veje i sin jagt efter en dybere forståelse af menneskets eksistens, efterliv og forbindelse til resten af universet. Det er næsten umuligt at kategorisere Arild Rosenkrantz, men som udstillingstitlen peger på, er kunstner, kosmopolit og vismand et godt sted at begynde.

Arild Rosenkrantz var kunstner og udfoldede sig både som maler, illustrator, glaskunstner og kunsthåndværker. Den kommende udstilling afspejler hans alsidige praksis og giver et indblik i hans arbejde med glasmosaikker og broderier, illustrationer og tegninger samt malerier, der både afspejler hans dygtighed som portrætmaler og hans fremragende evne til at mestre regnbuens farver. Som berejst kosmopolit levede han i Rom, Paris, New York, London og Dornach, hvor han uddannede sig, hentede inspiration og sugede erfaring til sig fra datidens europæiske kunstmalere.

Og Arild Rosenkrantz var en vismand, en søgende sjæl, der ønskede at lære mere om livets mange hemmeligheder og han var ikke bange for at videreformidle sine tanker. Han blev særligt optaget af den østrigske tænker Rudolf Steiner og dennes åndsvidenskab antroposofien og ikke mindst Steiners tanker om kunst og farver. Dette kommer til udtryk i Rosenkrantz’ farvespektakulære univers, hvori farver slynger sig ind og ud af hinanden som en dynamisk, uhåndgribelig farveeksplosion. Det er både harmonisk og kaotisk, strålende og syret.

I dag er Rosenkrantz måske særligt kendt for netop de farvemættede værker. Dette er ikke mærkeligt. For selvom Rosenkrantz’ begejstring for antroposofien og det spirituelle stemplede ham som en outsider i hans egen tid, spirer interessen for åndsvidenskab i dag. Tendenser som mindfulness og meditation blomstrer i samfundet, og på kunstscenen er emner som tro, ånd og okkultisme i dag afsæt for en bølge af kunstneriske nybrud. I det lys er Rosenkrantz’ kunst mere aktuel end nogensinde før.